-
D - Herstelideeën15 manieren om het terug goed te maken.
-
C – Herstel tussen dader en slachtofferDit artikel gaat kort in op de verschillende manieren om tot herstel van schade te komen. Via een simpel gebaar, een vergoeding, een herstelgesprek, een herstelactiviteit of via herstelbemiddeling.
-
D - En wat met straffen?Dit artikel gaat kort in op de plaats van straf binnen herstelgericht werken.
-
D - Door het lintMet dit educatief materiaal geef je individuen of koppels inzicht in hun eigen kwaadheidsopbouw en reik je hen tips aan om hun kwaadheid in te perken en zo agressie te vermijden.
-
D - Creatieve manieren om sorry te zeggenEen 5-tal creatieve manieren om sorry te zeggen.
-
D - App SignalerensignaLEREN is een app die jeugdigen in staat stelt om hun eigen spanning te reguleren. Het handige hulpmiddel heeft een functie waarmee jeugdigen eenvoudig kunnen herkennen in welke fase van spanningsopbouw ze zitten. Daarnaast draagt de app opties aan waarmee die spanning kan worden verminderd.
-
C - Welke klusjes kan ik doenPicto-overzicht van mogelijke klusjes die iemand kan doen om het weer goed te maken.
-
C - Wat als je geen sorry krijgt?Dit artikel gaat kort in op wat je kan doen als je geen sorry krijgt en zelf wel nood hebt aan herstel.
-
C - Verontschuldig je met een liedZing een lied om je te verontschuldigen. Doe dit live of film het en stuur het door.
-
D - wegwijs na een incidentDit schema maakt je wegwijs in de stappen die je allemaal kan nemen na een incident. Op gerechtelijk, niet gerechtelijk, financieel en psychosociaal vlak.
-
C - Uitgelezen - Samen wijsRecensie en samenvatting van het boek ‘Samen wijs! Herstelgericht werken op school’ – Ligand.
-
C - SorrykaartjesHeb je spijt en wil je iemand je excuses aanbieden? Maak zelf een sorrykaart of gebruik een van de kaarten in bijlage.
-
C - OaseEen herstelgerichte intervisiemethodiek waarbij één persoon aan de groep vraagt om oplossingen te zoeken voor een probleem waar hij/zij mee geconfronteerd wordt.
-
C - Neem de draad weer opEen doe-activiteit voor cognitief minder begaafden om spanningen weg te nemen na een agressie-incident.
-
C - Life Space Crisis InterventionKorte uitleg over de therapeutische, verbale interventiemethodiek, LSCI (Life Space Crisis Intervention) die ontwikkeld is voor kinderen en jongeren in crisis en voor jongeren met een vertraagde ontwikkeling.
-
C - KoffietafelDe koffietascirkel is een gestructureerde manier om een probleem van kleine aard uit te praten.
-
C - KleurplatenEen set van 3 kleurplaten die je inzet om samen te werken aan herstel met jongeren met een spraak- en taalontwikkelingsstoornis en/of ernstige gedragsproblemen.
-
C - Hoe kan ik het goedmaken?Stappenplan rond ‘Hoe kan ik het goed maken’ met pictogrammen die ideeën geven en de uitleg visueel ondersteunen.
-
C - Herstelgesprek overwegenOverzicht van wat je best in overweging neemt vooraleer je een herstelgesprek organiseert.
-
C - Geen woorden maar dadenTips om verzoeningsgebaren of herstelactiviteiten te begeleiden.
-
C - Een gedicht schrijvenZelf een gedicht schrijven om je te verontschuldigen (zie fiche voor ideeën en voorbeelden).
-
C - duplopopjesEen visuele manier om de kinderen tot verhaal te laten komen over een ruzie, conflict, situatie waar herstel nodig is.
-
C - De evenwichtsmobielEen conflict kan je uit evenwicht brengen. Het samen doorpraten en uitpraten kan het evenwicht binnen jezelf en tussen elkaar weer helpen herstellen. Wat houdt jou/jullie in balans? Ontwerp samen een mobiel met elk je gevoelens, je noden en je verlangens. Zoek letterlijk en figuurlijk samen naar een evenwicht.
-
C - Conflicten bespreekbaar maken bij kleutersTwee methodieken om ruzies en conflicten bespreekbaar te maken bij kleuters: poppenkast (met voorbeeldfilmpje) en een boek met tekeningen.
-
B - Sorrybrief Wai NotStel een digitale sorrybrief samen op de website van Wai-Not, een website voor personen met een beperking. De brief is ondersteund met pictogrammen en kan je afdrukken of als lid van de site makkelijk rondsturen naar vrienden.