-
B - Van ruzie naar verzoeningDit is een opdrachten- en stellingenspel dat door alle leeftijdsgroepen kan worden gespeeld. Het gaat erom samen een weg af te leggen, met vallen en opstaan. Dit spel kan zowel binnen als buiten worden gespeeld.
-
B - Stop denk doe-spelSpel over omgaan met conflicten. Op een speelse manier met kinderen spreken over conflicthantering met behulp van herkenbare situaties thuis, op school en in vrije situaties. Geschikt voor 2 tot 5 spelers in de leeftijd 5 tot 10 jaar.
-
B - SOS-Cursus (Spreken Over Schuld)Cursus van 6 bijeenkomsten gespreid over drie weken waar dieper wordt ingegaan op thema’s zoals schuld, schaamte en slachtoffers. Het nemen van verantwoordelijkheid en herstel staan centraal. Er wordt gewerkt met films, ‘echte’ slachtoffers, subgroepjes, debat, rollenspel, …
-
B - SorrydoosjeOntwerp een doosje waarin je je verontschuldigingen en je hoop naar de toekomst stopt. Dit geef je af aan de persoon die je gekwetst hebt.
-
B - RuziemeterMoet je vaak scheidsrechter spelen bij ruzies? Laat kinderen zelf ontdekken wanneer ze te ver gaan en wat ze eraan kunnen doen met de ruziemeter.
-
B - Restoratieve cirkelsHet doel van restoratieve cirkels, ook wel herstelcirkels genoemd is om de geleden schade of kwetsing ten gevolge van een incident te herstellen zodat men daarna weer op een constructieve wijze met elkaar verder kan gaan.
-
B - Proactieve cirkelsEen cirkelgesprek waarbij de jongeren (bv in een leefgroep/klas/…) samenzitten en onder andere de voorbije dag bespreken om mogelijke problemen of voorvallen op te lossen en bij te leggen. Ook een algemeen gespreksthema kan worden aangebracht. Op deze manier leren jongeren in dialoog gaan binnen een veilige structuur over alledaagse situaties.
-
B - Musical.lyMet de Musical.ly app kan je zelf een kort filmpje opnemen op een lied naar keuze. Neem een lied dat spijt uitdrukt, maak een clipje van jezelf en stuur dit door naar degene aan wie je sorry wil zeggen.
-
B - Laat het varenBetrokken partijen maken elk een tekening of een gedicht over hoe ze zich voelen. Ze maken er elk een bootje van die ze samen laten wegdrijven op de beek of een prop die ze in het vuur gooien.
-
B - Interne herstelbemiddling in de PatioGeert Taghon vertelt het verhaal van interne herstelbemiddeling in de Patio, forensische jeugdpsychiatrie. De kinderen en jongeren staan onder toezicht van de jeugdrechter en hebben een psychiatrische problematiek.
-
B - Ik denk...Methodiek waarbij je alle betrokkenen de verschillende perspectieven laat innemen om op basis daarvan tot uitwisseling en gesprek te komen.
-
A - HerstelkaartjesDeze kaartjes met helpende vragen ondersteunen de partijen om tot herstel te komen.
-
B - HerstelconferentieMethodiek om enige tijd na het incident een dader inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel over het incident te geven en schade voor het slachtoffer te herstellen.
-
B - Herstel, beweging in bewogen contextenDit artikel beschrijft hoe vzw Oranjehuis aan de slag is gegaan met de belangrijke principes van herstelgericht werken en geeft een overzicht van het traject dat ze hebben afgelegd om uit te groeien tot een herstelgerichte organisatie.
-
B - G-schema (minder goede lezers)Dit G-schema helpt kinderen en jongeren stilstaan bij hun gedrag. Het helpt hen erachter te komen welke (onbewuste of automatische) gedachten ertoe geleid hebben dat gebeurtenis x bepaalde gevoelens bij hen wakker riep. Deze gevoelens hebben geleid tot bepaald gedrag en dat gedrag heeft dan weer geleid tot bepaalde gevolgen.
-
B - G-schema (goede lezers)Dit G-schema helpt kinderen en jongeren stilstaan bij hun gedrag. Het helpt hen erachter te komen welke (onbewuste of automatische) gedachten ertoe geleid hebben dat gebeurtenis x bepaalde gevoelens bij hen wakker riep. Deze gevoelens hebben geleid tot bepaald gedrag en dat gedrag heeft dan weer geleid tot bepaalde gevolgen. Deze oefening is een mogelijke aanzet om tot nieuwe, meer reële en functionele, gedachten te komen en zo tot meer constructieve gevoelens, gedrag en gevolgen.
-
B - Gooi je boosheid er vanafBetrokken partijen maken elk een tekening over hun ervaren boosheid en gekwetstheid. Ze hangen deze op aan de muur of aan een wasdraad met wasknijpers. Dan proberen ze de tekeningen er af te gooien met kleiballen. Vervolgens maken ze met de kleiballen iets moois om aan de ander te schenken.
-
B - GevoelsthermometerMet de gevoelsthermometer kan je je gevoelens kwijt. Je krijgt tips over wat je kan doen als je voelt boos wordt en je kan een individueel stappenplan op maat uitwerken. Zo voorkom je dat je de controle verliest. Ook in groep helpt de gevoelsthermometer om het welbevinden van de jongeren na te gaan en als begeleider kort op de bal te spelen.
-
B - De analoge sorryboxAnaloog ontmoet digitaal: Het beste van beide werelden! OBC De Waai ontwikkelde de analoge sorrybox om hun herstelbeleid te verankeren in de werking. In de doos zitten standaard enkele beleidsdocumenten. Elke leefgroep gaat met zijn doos aan de slag en vult die aan met eigen hulpmiddelen, afhankelijk van hun specifieke noden.
-
B - Video nieuwsberichtDe jongere schrijft een nieuwsbericht met beschrijving incident, gevolgen en een sorry. Hij leest dit voor als reporter en laat dit opnemen in een video met smartphone.
-
A - Geweldloos voorbeeld
-
B - AandachtsaanvalIn het model van ‘de draad tussen cliënt en begeleider’ van Gerrit Vignero is een interessante werkvorm rond herstel ‘de aandachtsaanval’.
-
B - 6 vuistregels rond herstel (ter Wende)Herstel is een complexe materie. Hoe kijken naar herstel in complexe situaties? Welke aspecten neem je in achting? OBC ter Wende deelt 6 vuistregels rond herstel.
-
A- Hoe herstelgericht werk jij?Ga na in welke mate je organisatie herstelgericht werkt naar aanleiding van een conflict of agressie-incident.
-
A - ToontasticMet de app ‘Toontastic’ kan je zelf een animatiefilmpje ineen steken. Laat de animatiefiguurtjes de situatie naspelen en koppel er een sorry aan vast. Het resultaat kan je doorsturen of tonen aan degene tegen wie je sorry wil zeggen.