-
B - Werken aan herstel met de herstelpiramideDeze tekst bespreekt de verschillende lagen of niveaus van herstel. De herstelpiramide is een wetenschappelijk onderbouwd instrument dat deze verschillende herstelmaatregelen ordent en je de weg wijst naar een positief en integraal herstel.
-
A - RustkaartjesBegint stress op te borrelen, voel je onrust in jezelf? Gebruik een persoonlijk rustkaartje met elementen die jij graag doet, jou ontspanning geven om zo jezelf terug te vinden. Ze kunnen zeker een hulpmiddel zijn, om opnieuw tot een kalm brein te komen.
-
B - De rol van schaamte bij herstelgericht werkenDe nadruk ligt op het herstellen van de aangerichte relationele schade, het is er altijd en het raakt iedereen –zowel de overtreder als alle betrokkenen. Om daarover te kunnen praten moeten mensen zich echt laten zien en communiceren over hun diepste gevoelens. Schaamte en hoe er met schaamte omgegaan wordt speelt daarin een belangrijke rol.
-
B - 7 tips in plaats van sorry zeggenGedwongen sorry zeggen werkt niet, de relatie met de ander wordt er net slechter door. Kinderen vanaf een jaar of 6 begrijpen wel al goed wat ‘sorry zeggen’ betekent. Op deze leeftijd kun je dan ook zien dat ze het moeilijk vinden om sorry te zeggen, omdat ze dan moeten toegeven dat ze iets verkeerds hebben gedaan.
-
A - Haim Omer in de praktijk: Geweldloos verzet en nieuwe autoriteitSamenvatting van de mindset en interventies van “Nieuwe Autoriteit” en Geweldloos Verzet” van Haim Omer. De theorie werd uitgewerkt in 11 fiches bruikbaar voor de praktijk. Daarnaast zijn er ook een aantal filmpjes waar concrete voorbeelden van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet worden geïllustreerd.
-
A- WAI-NOT sorryletterWai-Not is a special website for children with intellectual disabilities. On the website they made an online-tool where children can make a sorry-letter, with visual and auditive support.
-
A - Herman de herstelcakeHerman de herstelcake is niet te koop. Je maakt hem zelf en schenkt dit lekker verzoeningsgebaar aan iemand die je hebt gekwetst. Pas na 10 dagen kun je hem eten. Iedere dag is een nieuwe stap in het herstelproces.
-
D - Herstelgericht werken vraagt een stevige inbeddingTips om herstelgericht werken stevig in te bedden in je organisatie.
-
D - HCA-diensten: diensten voor herstelrechtelijke en constructieve afhandelingenDeze tekst gaat over de werking van HCA-diensten. HCA omvat 4 werkvormen: de slachtoffer - dader bemiddeling, het herstelgericht groepsoverleg, de gemeenschapsdienst en het leerproject.
-
C - vergeven - een proces van empathie en mededogenVergeven is niet makkelijk. Soms is de pijn zo diep dat je weerstand en angst voelt om te vergeven. Tegelijk verlang je ernaar om bevrijd te worden van die knagende pijn en opnieuw in vrede te leven met jezelf. En misschien ook met diegene die je kwetste. Hoe doe je dat, vergeven? Hoe gaat dat in zijn werk?
-
C - Sanctioneren/omgaan met conflicten op school?Dit artikel gaat dieper in op: * De herstelgerichte filosofie * Proactieve cirkels: een methodiek om te werken aan relaties en een verbindende communicatie * Herstelgerichte methodieken na een conflict of incident. * Waarom werkt een herstelgerichte aanpak?
-
C - De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijsDeze publicatie gaat in op het model, de werkwijze en de uitgangspunten van de verbindende school. Het gaat in op de wijze waarop je het model best in de school invoert en de meest formele interventie, de herstelconferentie, komt uitgebreid aan bod.
-
C - 10 basisprincipes voor een herstelbeleid10 basisprincipes voor een herstelbeleid en Safety-herstelafspaken.
-
A - Vragen om met je team tot herstelacties te komenDe vragen in bijhorend schema ondersteunen je bij het bespreken van incidenten in teamverband en bij het bepalen van herstelacties.
-
B - Stappenplan 'Ik denk na over mijn gedrag'Je hebt het erg moeilijk gehad. Dat is niet leuk … Het is vervelend voor jou, maar het kan ook vervelend zijn voor anderen. Deze vragenlijst (met aanvinkvakjes) helpt je na te denken over wat er nu juist gebeurde, hoe het allemaal begon, hoe jij (en misschien ook iemand anders) je voelde en hoe het nu verder moet.
-
B - De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuurDit artikel geeft uitleg over de herstelrechtelijke benadering. Het bevat een instrument om scholen en organisaties te doen nadenken over hun eigen sanctie- en opvolgbeleid nadat zich incidenten hebben voorgedaan. Pas als je inzicht hebt in de bestaande praktijk, kan je nagaan in hoeverre je als school of organisatie wil evolueren in de richting van een herstelgerichte cultuur en praktijk.
-
B - MediationspelMet dit spel voor 3 tot 6 spelers leren kinderen en jongeren om zelf conflicten of pesten op te lossen en kunnen ze hun mediationvaardigheden op een speelse manier oefenen of onderhouden.
-
D - Succesvol sorry zeggen en ontvangenWaarom is het soms zo moeilijk om sorry te zeggen? En waarom is het zo belangrijk? Hoe maak je de ander duidelijk dat het je echt en oprecht spijt? Dit artikel geeft je antwoorden en tips.
-
D - Spelen met conflictenMet dit spel oefen je jezelf in conflictvaardig gedrag. Je leert je eigen gedrag in conflicten herkennen en je leert hoe het anders kan.
-
D – Schade herstellen tijdens jeugddetentie.Verslag van onderzoek rond schade herstellen tijdens jeugddetentie. Een evaluatieonderzoek naar herstelgericht werken in Forensisch Centrum Teylingereind.
-
D - Schaal voor emotionele ontwikkelingSchaal voor emotionele ontwikkeling voor mensen met een verstandelijke beperking (SEO).
-
D - Quizzie: straffen of herstellen?Wissel met collega’s van gedachten over straffen en herstellen aan de hand van een casus.
-
D - Lied 'Sorry zeggen'Een lied over sorry zeggen: het is niet fijn of makkelijk, maar het is beter het toch te doen. Het kan in de klas of leefgroep gebruikt worden om het over herstel te hebben, om het terug goed te maken bij een incident, ...www.youtube.com/watch?v=gz4A1YSn1MQ
-
D - Kleine methodiekjesUit de concrete ervaringen binnen onze school (basisaanbod en type 9) beschrijven we kort enkele manieren die wij hanteren om stil te staan bij conflicten.
-
D - Hoe vergeef je jezelfHoe ga je verder met jezelf en hoe kan jezelf vergeven als je weet dat je in de fout ging en de ander jouw sorry niet aanvaardt.