-
B - Herstel, beweging in bewogen contextenDit artikel beschrijft hoe vzw Oranjehuis aan de slag is gegaan met de belangrijke principes van herstelgericht werken en geeft een overzicht van het traject dat ze hebben afgelegd om uit te groeien tot een herstelgerichte organisatie.
-
B - HerstelconferentieMethodiek om enige tijd na het incident een dader inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel over het incident te geven en schade voor het slachtoffer te herstellen.
-
B - Het geheim van het sorrybreinHet geheim van het sorrybrein verklaart de achterliggende mechanismen in het proces van herstel na een conflict. Deze tekst van Eric Beke zoomt in op de werking van ons sorrybrein en vormt de achterliggende visie van de Sorrybox.
-
B - Ik denk...Methodiek waarbij je alle betrokkenen de verschillende perspectieven laat innemen om op basis daarvan tot uitwisseling en gesprek te komen.
-
B - Interne herstelbemiddling in de PatioGeert Taghon vertelt het verhaal van interne herstelbemiddeling in de Patio, forensische jeugdpsychiatrie. De kinderen en jongeren staan onder toezicht van de jeugdrechter en hebben een psychiatrische problematiek.
-
B - Laat het varenBetrokken partijen maken elk een tekening of een gedicht over hoe ze zich voelen. Ze maken er elk een bootje van die ze samen laten wegdrijven op de beek of een prop die ze in het vuur gooien.
-
B - MediationspelMet dit spel voor 3 tot 6 spelers leren kinderen en jongeren om zelf conflicten of pesten op te lossen en kunnen ze hun mediationvaardigheden op een speelse manier oefenen of onderhouden.
-
B - Musical.lyMet de Musical.ly app kan je zelf een kort filmpje opnemen op een lied naar keuze. Neem een lied dat spijt uitdrukt, maak een clipje van jezelf en stuur dit door naar degene aan wie je sorry wil zeggen.
-
B - Nieuwe kansen levelVoorbeeld van herstelwerking in een leefgroep voor puberjongens met een licht-mentale beperking. Wanneer de centrale waarde van de leefgroep ‘respect’ niet wordt nageleefd, komt de jongere in het ‘nieuwe kansen level’ met meer nabijheid van de begeleiding.
-
B - Proactieve cirkelsEen cirkelgesprek waarbij de jongeren (bv in een leefgroep/klas/…) samenzitten en onder andere de voorbije dag bespreken om mogelijke problemen of voorvallen op te lossen en bij te leggen. Ook een algemeen gespreksthema kan worden aangebracht. Op deze manier leren jongeren in dialoog gaan binnen een veilige structuur over alledaagse situaties.
-
B - Restoratieve cirkelsHet doel van restoratieve cirkels, ook wel herstelcirkels genoemd is om de geleden schade of kwetsing ten gevolge van een incident te herstellen zodat men daarna weer op een constructieve wijze met elkaar verder kan gaan.
-
B - RuziemeterMoet je vaak scheidsrechter spelen bij ruzies? Laat kinderen zelf ontdekken wanneer ze te ver gaan en wat ze eraan kunnen doen met de ruziemeter.
-
B - Sorrybrief Wai NotStel een digitale sorrybrief samen op de website van Wai-Not, een website voor personen met een beperking. De brief is ondersteund met pictogrammen en kan je afdrukken of als lid van de site makkelijk rondsturen naar vrienden.
-
B - SorrydoosjeOntwerp een doosje waarin je je verontschuldigingen en je hoop naar de toekomst stopt. Dit geef je af aan de persoon die je gekwetst hebt.
-
B - SOS-Cursus (Spreken Over Schuld)Cursus van 6 bijeenkomsten gespreid over drie weken waar dieper wordt ingegaan op thema’s zoals schuld, schaamte en slachtoffers. Het nemen van verantwoordelijkheid en herstel staan centraal. Er wordt gewerkt met films, ‘echte’ slachtoffers, subgroepjes, debat, rollenspel, …
-
B - Stappenplan 'Ik denk na over mijn gedrag'Je hebt het erg moeilijk gehad. Dat is niet leuk … Het is vervelend voor jou, maar het kan ook vervelend zijn voor anderen. Deze vragenlijst (met aanvinkvakjes) helpt je na te denken over wat er nu juist gebeurde, hoe het allemaal begon, hoe jij (en misschien ook iemand anders) je voelde en hoe het nu verder moet.
-
B - Stop denk doe-spelSpel over omgaan met conflicten. Op een speelse manier met kinderen spreken over conflicthantering met behulp van herkenbare situaties thuis, op school en in vrije situaties. Geschikt voor 2 tot 5 spelers in de leeftijd 5 tot 10 jaar.
-
B - Van ruzie naar verzoeningDit is een opdrachten- en stellingenspel dat door alle leeftijdsgroepen kan worden gespeeld. Het gaat erom samen een weg af te leggen, met vallen en opstaan. Dit spel kan zowel binnen als buiten worden gespeeld.
-
B - Video nieuwsberichtDe jongere schrijft een nieuwsbericht met beschrijving incident, gevolgen en een sorry. Hij leest dit voor als reporter en laat dit opnemen in een video met smartphone.
-
B - Werken aan herstel met de herstelpiramideDeze tekst bespreekt de verschillende lagen of niveaus van herstel. De herstelpiramide is een wetenschappelijk onderbouwd instrument dat deze verschillende herstelmaatregelen ordent en je de weg wijst naar een positief en integraal herstel.
-
C - 10 basisprincipes voor een herstelbeleid10 basisprincipes voor een herstelbeleid en Safety-herstelafspaken.
-
C - Beeldend bemiddelenVia beeldend materiaal , dieren, popjes, kaarten, foto’s, plasticine,…in gesprek gaan met mensen, over het conflict, een ontmoeting,…. Dit geeft nieuwe taal. Het verruimt de mogelijkheden om conflicten te verkennen en op zoek te gaan naar nieuwe en rijkere betekenissen.
-
C - Conflicten bespreekbaar maken bij kleutersTwee methodieken om ruzies en conflicten bespreekbaar te maken bij kleuters: poppenkast (met voorbeeldfilmpje) en een boek met tekeningen.
-
C - De evenwichtsmobielEen conflict kan je uit evenwicht brengen. Het samen doorpraten en uitpraten kan het evenwicht binnen jezelf en tussen elkaar weer helpen herstellen. Wat houdt jou/jullie in balans? Ontwerp samen een mobiel met elk je gevoelens, je noden en je verlangens. Zoek letterlijk en figuurlijk samen naar een evenwicht.
-
C - De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijsDeze publicatie gaat in op het model, de werkwijze en de uitgangspunten van de verbindende school. Het gaat in op de wijze waarop je het model best in de school invoert en de meest formele interventie, de herstelconferentie, komt uitgebreid aan bod.